Sunday, 2 October 2011

CALENDAR




Free Blog Content

Soalan yang sering ditanya pelajar 
1. Anak saya tidak boleh hafal sifir darab!
Cuba baca perbincangan dalam bab ingatan buku Belajar dengan cekap dan berkesan. Ada beberapa cara kita boleh mengingat fakta. Bab tersebut juga menyentuh tentang sifir darab.
 
2. Dia super-pandai, sebab dia belajar dengan lebih singkat masanya daripada saya tetapi markah dia dapat markah lebih tinggi daripada saya.
Pencapaian seseorang itu berbeza mengikut keadaan masing-masing. Seorang yang amat pandai itu sebenarnya mengamalkan kebanyakan yang disebut sebagai pembelajaran berkesan. 
 
3. Semasa di sekolah atau matrikulasi saya boleh dapat markah tinggi tetapi bila masuk Universiti saya tak boleh dapat markah yang sama tinggi walau pun saya berusaha.
Pembelajaran di sekolah dipimpin oleh guru. Di universiti dan pengajian tinggi, tanggung jawab pembelajaran lebih berpusat kepada pelajar. Malahan keadaan yang paling ideal ialah selepas seseorang keluar dari Universiti dia sudah boleh belajar  sendiri  tanpa  mengikuti  kelas formal. Peralihan cara pengajaran dan pembelajaran inilah, yang dalam kebanyakan kes, menyebabkan seseorang pelajar itu tercicir. Yang paling penting untuk diketahui adalah pada asasnya pembelajaran berkesan sebenarnya sama sahaja baik di sekolah atau universiti. 
 
4. Sama ada saya kerja lebih kuat atau biasa sahaja markah saya tetap sama, buat apa saya belajar lebih?
Jangan putus asa. Semoga anda terus berusaha kuat tetapi sekarang ini dengan teknik dan kaedah yang berkesan. 
 
5. Saya tahu buat jadual waktu belajar. Semasa buat jadual, saya yakin boleh patuhi tetapi selepas beberapa minggu saya dapati mustahil untuk mematuhi jadual saya.
Anda perlu tahu cara membuat jadual waktu yang boleh dipatuhi dan cara untuk memastikan kepatuhan. 
 
6. Saya rasa terlampau banyak sangat yang saya ingin pelajari sebelum peperiksaan
Ini isu pengurusan masa, cara belajar berguru dan cara belajar bersendirian. Tingkatkan kecekapan dan kepantasan membaca pantas. 
 
7. Adakah kaedah yang membolehkan saya membaca dengan  pantas tetapi masih dapat memahami apa yang saya baca?
Memang ada. Sila teliti bab mengenai teknik membaca. 
 
8. Saya tak boleh mula belajar walau pun saya sudah memang jadualkan waktu yang cukup  untuk saya belajar sendiri.
Cuba muat turun  bab contoh yang membincangkan mengenai dorongan. 
 
9. Saya mengantuk semasa kelas walau pun cukup tidur
Anda perlu mengetahui mengenai pendengaran yang cekap dan berkesan. 
 
10. Saya tak suka guru itu dan dialah punca kenapa saya gagal
Cuba renungkan apa yang dikatakan sebagai gaya pembelajaran dan tingkatkan kemahiran mendengar. 
 
11. Saya tak faham kelas guru itu, boleh tak saya ponteng kelas dia?
Pelajar di peringkat sekolah dan peringkat permulaan universiti perlu menghadiri kuliah kerana anda boleh dapat sehingga 50% daripada ilmu yang diperlukan. Ini dengan hanya melabur masa yang jauh lebih sedikit daripada belajar bersendirian. Jika anda ponteng anda yang rugi.  


12. Saya tak faham apa yang diajar dan setiap kali saya perlu ulang semua sekali lagi
Cuba mendengar secara aktif dan bersedia untuk mengikuti kelas. Tingkatkan kemahiran pembelajaran sendirian dan belajar berguru serta pengurusan masa. 
 
13. Saya lupa apa yang saya belajar minggu lepas
Kaki semula teknik ingatan, belajar sendirian dan berguru. 
 
14. Saya rasa amat susah hendak belajar kerana kursus ini tak menarik dan membosankan saya.
Jawapan ini memerlukan pemahaman cara bagaimana menjadi pendengar yang cekap. Muat turun dan baca bab contoh mengenai dorongan dan sikap. 
 
15. Saya tak faham dan saya tak tahu bagaimana hendak mula belajar subjek ini
Ulasan yang sama seperti soalan di atas. 
 
16. Saya tak boleh tumpukan perhatian saya semasa kelas
Cuba mendengar secara aktif dan bersedia untuk mengikuti kelas.  
 
17. Saya tidak ada masa untuk mengulangkaji sebab sibuk dengan tugasan serta kerja rumah.
Anda perlu menguruskan masa dengan baik.  
 
18. Saya faham semasa kelas tetapi tak boleh selesaikan soalan latihan atau soalan peperiksaan.
Jangan gentar atau gelabah apabila menyelesaikan masalah. Saya cadangkan rujuk kepada kemahiran berfikir dan teknik menyelesaikan masalah dalam buku  Belajar dengan cekap dan berkesan. 
 
19. Saya tak faham tetapi saya tak tahu apa yang hendak saya tanya.Ada cara bertanya soalan yang bermanfaat.
Buku Belajar dengan cekap dan berkesan membincangkan isu ini dalam bab berfikir dan menyelesaikan masalah. Pelajar boleh merujuk kepada guru untuk memastikan jawapan itu betul atau tidak. Jika salah, cari punca kesilapan. Dengan ini pelajar belajar menyelesaikan masalah untuk mengukuhkan fahaman  dan seterusnya bersedia untuk peperiksaan. 
 
20. Kalau soalan latihan tak beri jawapan saya tak mahu cuba sehingga guru beri jawapan.
Banyak buku teks tidak beri jawapan kepada soalan latihan. Guru ada selesaian atau jawapan tersebut supaya mereka tidak dibebankan dengan masa untuk menyelesaikannya. Pelajar digalakkan mencuba dan menghujah serta mengwajarkan jawapan mereka. Kalau sudah tahu jawapan sebelum menyelesaikan masalah, akan wujud ramai pelajar yang tidak faham cara menyelesaikan masalah. Akan ada pelajar yang menyelesaikan masalah dengan jalan yang salah tetapi mendapat jawapan betul!  Pelajar boleh merujuk kepada guru untuk memastikan jawapannya betul atau tidak. Jika salah, cari punca kesilapan. Dengan ini pelajar belajar menyelesaikan masalah untuk mengukuhkan fahaman dan seterusnya bersedia untuk peperiksaan. Saya bincangkan isu ini dengan lebih lanjut dalam bab mengenai kelas tutorial dan penyelesaian masalah di dalam buku Belajar dengan cekap dan berkesan. 
 
21 Saya sudah baca dan sudah faham tetapi masih susah hendak ingat
Bab mengenai ingatan dalam buku Belajar dengan cekap dan berkesan amat sesuai dibaca! 
 
22. Buat apa saya buat latihan dalam buku itu yang tak beri jawapan di belakang buku?
Sila lihat ulasan di atas. 

23. Guru tak berikan syarahan dalam kelas tutorial, oleh itu buat apa saya hadiri?
Tutorial bukan kelas di mana guru membuat penyampaian. Kelas tutorial untuk pelajar memberikan maklum balas dan membincangkan apa yang ia faham dan bertanya apa yang ia tidak faham. 
 
24. Bukan saya tak boleh dapat markah tinggi tetapi nasib saya selalu tak baik kerana kesilapan dan kecuaian.
Anda tidak cukup latihan pengukuhan dan mungkin silap persediaan peperiksaan. Sila rujuk kepada bab dalam buku yang membincangkan perkara tersebut. 
 
25. Bukan saya tak boleh buat soalan itu semasa peperiksaan tetapi saya lupa formula.
Masalah ini melibatkan daya ingatan dan persediaan peperiksaan. Perbincangan ini agak panjang hendak dimuatkan dalam laman web tetapi saya telah bincangkan dalam buku. 
 
26. Bukan saya tak tahu buat, semasa latihan saya boleh jawab, tetapi saya silap sedikit tentang formula yang digunakan.
Lihat ulasan soalan 26! 
 
27.Saya boleh jawab dan boleh dapat markah lebih tinggi tetapi saya tak cukup masa.
Anda ada masalah menyelesaikan masalah dan juga cara berfikir serta menjawab soalan.  
 
28. Saya tahu  dan ingat apa yang dikehendaki oleh pemeriksa tetapi tak terlintas menulis benda itu kerana saya ingat jawapan saya sudah memadai.
Baca dan fikirkan bab mengenai persediaan peperiksaan
 
29. Lain saya baca lain yang keluar masa peperiksaan
Jangan teka dan ramal soalan ujian atau peperiksaan. Jika anda sering tidak cukup masa semasa peperiksaan, cuba renungi saranan mengenai pengurusan masa dan persediaan peperiksaan. 
30. Saya tak boleh jawab soalan yang meminta saya membuat penerangan.
Penerangan melibatkan pemikiran yang memerlukan sebutan dan tulisan perkataan dari diri sendiri (in your own words). Dalam bab kemahiran berfikir dan juga bab mengenai persediaan peperiksaan di buku saya ada dibincangkan isu ini. 
 
31. Selesaian contoh nampaknya mudah sahaja tetapi apabila saya cuba soalan latihan saya tak boleh buat.
Cara anda belajar daripada selesaian contoh itu tidak menyediakan anda untuk menyelesaikan soalan latihan. Sau aspek penting ialah bagaimana kita mempadukan (consolidate) pengetahuan dari selesaian untuk digunakan dalam soalan lain. Anda boleh dapat penerangan lanjut daripada buku saya. 
 
32. Soalan dalam latihan boleh buat tetapi soalan dalam peperiksaan saya tak boleh buat
Mungkin masalah yang anda hadapi ialah kerana anda tidak boleh menyelesaikan masalah yang mempunyai sedikit kelainan atau perbezaan dengan apa yang telah dibuat sebagai latihan sebelum peperiksaan. Paduan pengalaman penyelesaian masalah amat penting sekali supaya pelajar dapat menyelesaikan masalah yang serupa atau pun yang mempunyai sedikit perbezaan. Sila renung apa yang saya ulas bagi soalan 31. 
33. Pembelajaran kumpulan kami perlahan sangat!
Rujuk kepada bab pembelajaran sendiri di mana perbincangan mengenai pembelajaran berkumpulan ditulis. 
 
34. Bila saya guna internet saya lupa jadual waktu saya.
Rujuk kepada bab  mengenai dorongan, sikap dan tabiat serta perbincangan mengenai internet di bab pembelajaran melalui internet dan media komputer. 
 
35. Saya suka main mainan internet dan komputer sehinggakan saya sukar hendak belajar
Mungkin anda  ada  masalah sedikit sebanyak dengan  ketagihan internet dan komputer. Sila rujuk kepada bab mengenai internet dan komputer. 
 
36 Kawan saya senang sahaja mencari maklumat dengan enjin carian tetapi apabila saya cuba saya gagal.
Teknik carian anda tidak cekap, sila rujuk kepada bab mengenai internet. 
 
37. Apabila saya hendak membuat ‘essay' atau menulis atas sesuatu tajuk saya ambil secara langsung tulisan orang lain. Adakah ini salah?
Mungkin besar anda telah melakukan penciplakan.    Sila rujuk kepada teknik memetik idea dan tulisan orang lain dalam bab mengenai penciplakan. 
 
38. Perlukah anak saya yang masih kecil di sekolah rendah mengamalkan pembelajaran berkesan?
Bukankah kalau hendak membentuk buluh bĂ­arlah daripada rebungnya? Agak sukar untuk budak sekolah rendah memahami buku ini, tetapi ibu dan bapanya sudah tentu boleh. Ibu dan bapanya yang lebih sesuai membentuk amalan pembelajaran berkesan dari kecil lagi, secara memujuk dan menggunakan psikologi. 
 
39. Ramai orang berpendapat bahawa belajar dengan kumpulan sangat berkesan, tetapi pada pengalaman saya ianya membuang masa sahaja. Betulkah pendapat saya ini?
Ada kebaikan belajar berkumpulan dan ada juga kesan sampingan yang tidak menguntungkan. Ia juga tidak sesuai untuk semua yang hendak dipelajari.

Menangani kegagalan
                                                                                                                                           
Selain daripada dugaan kesukaran luaran seperti kekurangan wang dan sebagainya, pelajar perlu menangani kegagalan dan tekanan. Kegagalan mungkin kecil seperti gagal dalam ujian tau yang paling besar gagal peperiksaan. Tekanan begitu juga ada yang sekecil-kecil perasaan tidak puas hati sebab dapat markah yang dirasakan tidak adil atau setimpal denga usaha hinggalah tekanan kerana takut gagal. Sekiranya pelajar tidak dapat menangani kehampaan dan keperitan serta tekanan, dorongan untuk belajar menjadi luntur dan akhirnya padam.

Saturday, 1 October 2011

Kemahiran Belajar
Belajar Cara Sistem PQRST
      Sistem PQRST adalah suatu cara yang diperkenalkan oleh EL Thomas dan Ha Rabinson   dalam buku   mereka yang bertajuk "Improving Reading In Every Class". Berikut adalah lima   item yang menjadi   tunjang sistem ini.
       (a) Preview ( mengimbas Tajuk-tajuk Penting )
        Dalam item ini pelajar disarankan agar melihat tajuk utama dalam sesuatu bab dan   seterusnya melihat tajuk-tajuk kecil yang menjadi rangka dalam menggambarkan maklumat atau   isi penting dalam keseluruhan bab.
      (b) Question ( Menyoal )
      Daripada rangka ini, bina soalan yang boleh membantu anda mencari isi penting. Dengan   cara ini anda boleh mengingati sesuatu dengan lebih jelas.
      (c) Read ( Membaca )
       Membaca sesuatu tajuk akan menjadi lebih bermakna kerana setiap ayat menjawab soalan   anda sendiri dari rangka topik.
      (d) Self-Recitation ( Menyebut Satu Persatu )
      Apabila anda sudah membaca, anda perlu mencatat atau melakar sesuatu gambarajah   berkaitan dengan apa yang difahami. Kemudian baca isi penting itu semula tanpa melihat nota   yang telah anda catatkan.
      (e) Test ( Ujian )
      Untuk memastikan anda sudah memahami dan mengingati fakta sebaiknya, anda perlu   membuat penilaian kendiri. Dua cara boleh dilaksanakan iaitu melaksanakan ujian-ujian tahun   lepas tanpa melihat rujukan dan menggunakan teknik soal jawab dengan bantuan rakan.
Bahan ini diterjemah dari:
Improving Reading In Every Class
Ditulis oleh: El Thomas dan Ha Rabinson
Rahsia Kejayaan
  1. Doa dan Niat
  2. Aturkan Sasaran, Cita-cita dan Matlamat
  3. Rancangan atau Pelan Tindakan
  4. Taat, Yakin dan Cintai Ilmu
  5. Usaha yang Berkekalan
Teknik Belajar Berkesan
      Kebanyakan pelajar, yang gagal di dalam pelajaran mereka bukan  kerana malas ataupun lemah. Mereka sebenarnya menghadapi  kesukaran ataupun tidak mengetahui cara-cara mengulangkaji  pelajaran mereka.
Terdapat beberapa kaedah yang dapat membantu pelajar-pelajar sebagai panduan.
  1. Menyediakan jadual pembelajaran secara sistematik.
  2. Rutin belajar yang sama pada tiap-tiap hari bagi melatih otak menerima tabiat belajar.
  3. Pilihlah masa untuk mengulangkaji sewaktu semangat belajar di tahap maksimum.
  4. Elakkan perkara-perkara yang mengganggu proses pembelajaran. Ahli keluarga harus bertolak ansur dalam memberi ruang untuk anda belajar.
  5. Nota yang telah dibuat hendaklah diulangkaji pada hari yang sama.
  6. Anda akan mendapat lebih manfaat sekiranya anda mempunyai matlamat belajar.
  7. Elakkan belajar di tempat yang boleh menyebabkan rasa mengantuk.
  8. Belajarlah dengan tujuan menimba ilmu bukanlah sekadar untuk lulus peperiksaan.
Pelajar-pelajar yang kandas adalah pelajar-pelajar yang :
  1. Tidak mempunyai jadual belajar yang tetap dan hanya bergantung kepada "mood" untuk belajar.
  2. Tidak suka mengulangkaji pelajaran dan selalu mengulangkaji pelajaran di saat-saat akhir peperiksaan.
  3. Mengganggap TV dan lagu dapat membantu memudahkan  mengulangkaji pelajaran.
  4. Belajar semata-mata untuk peperiksaan.    

TEKNIK BELAJAR BERKESAN

Pengenalan
Bagi mereka yang telah berjaya dengan cemerlang,beberpa pendekatan belajar telah diamalkan. Para pengkaji teknik belajar telah juga menghasilkan beberapa pendekatan pembelajaran yang berkesan.
Terpulang kepada kita sebagai pelajar untuk mengikuti teknik mana yang paling sesuai dan paling mudah difahami. Untuk membantu pelajar di sini terdapat beberapa teknik belajar akan diutarakan.

Teknik Belajar 5R-STUV
  1. Recopy                                  [salin semula]
  2. Rework all model 5 x            [buat semula contoh/cepat/5x]  
  3. Recite out loud Repeatedly [lafaz kuat berulang kali]
  4. Recheck                                [semak semula]
  5. Reasonnablenes                   [jawapan berpatutan/sebaliknya]

  1. s-sumarize         [ringkaskan nota penting]
  2. t-test your self [uji diri anda]
  3. u-use                 [gunakan]
  4. V-visualize         [bayangkan selalu]

Teknik Belajar Secara Pembayangan
Kita mempunyai apa yang dinamakan otak kanan dan otak kiri. Otak kiri melibatkan pemikiran bercorak 'akademik' seperti perkataan, nombor, kebolehan saintifik, matematik, bahasa, analisisi dan penggunaan tangan kanan.
Otak kanan pula melibatkan aktiviti bersangkutan irama, imaginasi, warna, khayalan, ilham, corak, dimensi dan penggunaan tangan kiri.
Persoalan yang timbul adakah kita menggunakan kedua-dua bahagian otak dengan bijaksana. Umpamanya adakah kita selalu menggunakan otak kanan kita untuk menghayalkan pelajaran atau atau adakah ia selalu digunakan untuk menghayalkan dan mengimaginasi masalah peribadi, angan-angan kosong, dendam, hasad-dengki,amalan ilmu hitam dan perasaan yang tidak berhubungkait dengan pelajaran.
Jika otak bahagian kanan ini belum lagi digunakan sepenuhnya untuk mengkhayalkan pelajaran, maka masanya telah tiba kita mengkikis semua khayalan dan imaginasi kosong dan segerakan gunakan setiap saaat yang ada untuk khayalan digunakan untuk membayangkan pelajaran.
Teknik pembayangan perlu penumpuan. Penumpuan yang serius amat perlu. Sebaik-baik suasana ialah yang sunyi sepi seperti semasa berehat, semasa berbaring sebelum tidur malam, semasa duduk berseorangan menenangkan fikiran, semasa menumpang bas atau teksi, semasa di stesen bas dan lain-lain.
Sebagai contoh kita ambil suasan berbaring sebelum tidur. Bilik sudah gelap> Keadaan sunyi sepi. Dalam suasana ini, tenangkan fikiran. Mula bayangkan soalan-soalan, raja, sifir, graf dan apa juga yang telah dipelajari. Bayang ia satu demi satu. Untuk menguatkan tumpuan tulis, lukis apa yang diingat di atas tilam dengan menggunakan telunjuk anda. Amalakan ini setiap malam. soal diri anda, satu ke satu soalan, mata pelajaran ke mata pelajaran sehinggalah tertidur. Ulangi bila terbangun di tengah malam. Amalkan ia dari sehari ke sehari, seminggu ke seminggu, sebulan ke sebulan bermula ddari tingkatan 1 hingga ke tingkatan 6. Bila ruangan khayalan ini dipositifkan dengan fikiran sehat, anda akan rasakan hasil usaha ini. Bagi anda yang belum mengamalkannnya, cuba mula dari sekarang.

Rahsia-rahsia di sebalik pengurusan masa pelajar cemerlang.
  1. Masa sebelum tidur -  masa berbaring sebelum tidur. Aamalkan teknik belajar secara bayangan. Menulis atau menyelesaikan masalah dengan cara menulis dengan menggunakan jari telunjuk di atas tilam.
  2. Masa terbangun di tengah malam( Belajar seperti No.1)
  3. Masa bangun tidur. Subuh/pagi.Bayangkan pelajaran semalam.
  4. Masa ke tandas waktu pagi (ingatkan perkara yang terlupa)
  5. Masa ke tandas waktu malam (sama seperti No.4)
  6. Masa bercermin (Lekatkan Nota penting Dekat cermin)
  7. Masa sarapan pagi (Baca selembar dua suratkhabar)
  8. Masa berjalan ke sekolah (Tanya diri-sifir dan formula)
  9. Masa menunggu bas (Ulangkaji kad nota atau bayangkan)
  10. Masa di dalam bas atau kereta (ulangkaji harian/cepat)
  11. Masa berjalan ke sekolah ( Tanya diri pasal sifir , formula dan lain-lain lagi)
  12. Masa sampai awal pagi ke sekolah ( ulangkaji harian/cepat)
  13. Masa menunggu cikgu yang terlewat(ulangkaji cepat)
  14. Masa rehat (ke perpustakaan baca ringkas buku-buku)
  15. Masa sebelum pulang (Lwatkan pulang buat kerja rumah)
  16. Masa berjalan pulang ( tanya diri pasal sifir)
  17. Masa berada dalam bas ( baca kad nota)
  18. Masa rehat selepas makan (baca novel/majalah)
  19. Masa rehat selepas maka n malam (Baca rencana akhbar dan lain-lain)
  20. Masa menonton tv (melukis rajah-rajah, peta, tulis formula dan lain-lain)
        MASA TERPENTIGN DALAM PEMBELAJARAN CEMERLANG   
                               MASA BELAJAR WAKTU SUBUH
Lain-lain masa yang perlu diurus.
  1. Masa ditelipon-pendekan perbualan
  2. Semasa membantu ayah dan ibu (belajar cara bayangan)
  3. Masa menunggu doktor (ulangkaji kad Nota)
  4. Masa berjalan dipersekitaran sekolah (tanya/jawab diri anda)
  5. Masa mesyuarat (ulangkaji kad nota sebelum mesyuarat)
  6. Masa mendengar radio(kurangkan masa)
  7. Masa menunggu kawan (ulangkaji kad nota)
  8. Masa pelawat ke rumah (jika ramai, belajar di perpustakaan)
Jika anda mengamalkan masa-masa belajar   ini dengan betul dan disiplin,pasti anda akan berjaya dengan cemerlang.

Teknik Belajar PV3R
  1. Preview (tinjauan awal)
  2. Question (soal diri)
  3. Read & Underline (Baca,garis dan tanda)
  4. Recite & write (lafaz dan tulis nota)
  5. Review (tinjauan akhir)
  6. Sumarize (ringkaskan)
  7. Test your self (uji diri anda)
  8. Use (gunakan)
  9. Visualize (bayangkan)

7 Cara Cemerlangkan Otak
  1. Positive mental attitude & positive physical action.
  2. Air-clean air for the brain.
  3. Mental Challenges for the brain.
  4. Food for the brain.
  5. Exercise for the brain.
  6. Sleep for the brain.
  7. Meditation & power brain./

Amalan peningkatan daya ingatan
  1. Faham.
  2. Jarakkan/pecahkan masa belajar.
  3. Lafazkan isi penting dengan cara yang kuat.
  4. Percaya pada diri sendiri.
  5. Ulang berkali-kali.
  6. Guna kata kunci, kata isyarat. kata rahsia & ungkapan lucu.
  7. Ulangkaji semasa berbaring sebelum tidur & semasa bangun tidur.
  8. Bayangkan selalu (20 peringkat masa cemerlang).

         SEMOGA BERJAYA

Saturday, 24 September 2011

21 TEKNIK PEMBELAJARAN YANG BETUL & BERKESAN

Pelajar yang mengamalkan cara belajar yang betul akan lebih mudah mencapai kejayaan berbanding dengan pelajar yang belajar tanpa mengikut tatacara yang bersistem. Berikut ini disenaraikan dua puluh kaedah belajar yang berkesan untuk membantu pelajar berhadapan dunia peperiksaan.
Pertama – Tidak mensia-siakan biar pun seminit
Seorang pelajar yang cemerlang menggunakan masa yang teruang, masa pertukaran kelas, masa menunggu kereta sewa, masa sebelum hidangan makanan. Mereka boleh membaca satu atau dua soalan objektif atau ulangkaji pelajaran yang telah mereka baca.
Kedua – Membawa buku ke mana sahaja mereka pergi
Amalkan sikap membawa buku setiap ketika. Sikap ini bukan bermaksud kita mesti membaca buku tersebut. Kemungkinan diri anda tidak membaca apa-apa , tetapi ia memupuk jiwa bersungguh-sungguh dengan kewajipan terhadap pelajaran. Sikap ini membolehkan anda menyemai budaya belajar yang positif dan sikap bertanggungjawab terhadap pelajaran.
Ketiga – Gunakan masa awal pagi
Gunakan sepenuhnya masa awal pagi untuk mengulangkaji pelajaran yang anda lemah. Pupukan semangat belajar pada awal pagi biar pun anda tidak terasa mahu membaca. Usaha ini akan menyemai semangat yang kental terhadap pelajaran dan membolehkan anda mulakan hari tersebut dengan azam untuk berjaya.
Keempat – Buat nota ringkas
Pelajar yang cemerlang sentiasa membuat nota ringkas. Nota tersebut adalah untuk membolehkan anda merujuk kembali apa yang telah anda baca. Ia tidak menjamin ingatan anda tetapi ia meningkatkan kuasa ingatan anda. Dengan adanya nota ringkas, ulangkaji sehari sebelum peperiksaan menjadi lebih mudah.
Kelima – Mengikut jadual sepenuhnya
Aturkan masa untuk setiap aktiviti yang anda hendak lakukan pada hari tersebut. Patuhi jadual belajar anda tanpa syarat. Jangan ikut perasaan. Biar pun anda tidak suka belajar pada sesuatu masa, buka sahaj buku dan membacanya. Jika anda mempunyai disiplin yang kuat terhadap hidup, anda tidak akan lalai terhadap tanggung-jawab belajar. Pastikan anda peruntukkan masa untuk setiap mata pelajaran pada setiap hari jika anda mahu mencapai kegemilangan dalam semua mata pelajaran.
Keenam – Mencuba soalan tahun lalu
Pelajar cemerlang memperuntukkan masa untuk menjawa contoh soalan setiap hari. Ini akan membiasakan dirinya dengan corak soalan yang sering keluar dalam peperiksaan dan bagaimana menjawabnya. Pelajar yang hanya begitu kepada buku teks tidak akan lulus dengan cemerlang kerana mereka tidak biasa dengan corak soalan peperiksaan.
Ketujuh – Ulang sebanyak kali yang boleh
Setiap fakta yang dibaca akan terus diulang sebanyak yang mampu. Tidak ada had ulangan yang akn dilakukan, Selagi ada masa, anda boleh mengulangi apa yang telah dibaca biar pun anda sudah faham atau sudah mengingatinya. Semakin banyak anda membaca, semakin tinggi keyakinan diri anda untuk lulus dengan cemerlang.
Kelapan – Sentiasa menanya kalau tidak faham
Dekatkan diri dengan guru dan guna setiap kesempatan yang ada untuk menjawab kemusykilan anda. Biar pun anda sudah faham , anda masih boleh menanya. Ini akan menguatkan kefahaman dan ingatan anda. Anggapkan guru anda, kakak atau abang anda, kawan-kawan anda sebagai orang yang boleh membantu anda dalam hal ini.

Kesembilan : Berikan penumpuan pada pelajaran yang lemah

Jika anda lemah dalam bahasa Inggeris atau matematik, peruntukkan masa yang lebih untuk ulangkaji. Elakkan memilih mata pelajaran yang disukai dan abaikan mata pelajaran yang anda kurang suka. Buat tanda pada bahagian yang anda rasa perlu penumpuan lebih. Gunakan simbol dan lorekkan bahagian yang anda anggap penting. Jangan jadikan tidak faham, tidak ingat atau tidak pandai sebagai alasan untuk berhenti ulangkaji.
Ke sepuluh : Mengunjungi perpustakaan
Rapatkan dengan kawan yang mahu belajar. Perhatikan bagaimana mereka belajar dan semarakkan jiwa yang kuat seperti mereka. Tukar pendapat antara satu sama lain. Berikan penemuan dan berkongsi soalan yang anda buat dengan mereka. Ini akan mengaktifan suasana tolong menolong dalam haluan memajukan pelajaran masing-masing.

Ke sebelas : Menjadi model dalam rumah

Jadikan diri anda sebagai contoh kepada adik-adik lain. Beritahu mereka “Jangan membuang masa dengan aktiviti-aktiviti yang tidak menyumbang kepada masa depan.” Semakin anda memberi galakan untuk mereka , semakin tinggi semangat anda untuk menjadi contoh kepada mereka. Apa yang anda serukan akan menjadi panduan dalam hidup anda sendiri.
Ke dua belas : Imbangkan masa kokorikulum dan akademik
Jika anda berada dalam tahun peperiksaan , jangan terlalu menumpukan perhatian pada kokorikulum kerana ini akan melalaikan diri dalam bidang akademik. Jika anda mahu berjaya dalam akademik, anda perlu mempunyai masa ulangkaji yang cukup di rumah. Masa ulangkaji untuk SPM ialah dalam lingkungan 5 jam ke 6 jam sehari. Jika masa minima tersebut tidak dipenuhi, anda mungkin perlu berjaga malam atau bangun pagi.
Ke tiga belas : Belajar mengikut rentak sendiri
Jangan membandingkan diri dengan pelajar yang mantap dalam prestasi peperiksaan. Anda perlu mebgenal rentak sendiri dan pastikan anda mematuhi rentak tersebut. Jika anda seorang pelupa, pastikan anda mengatur masa ulangkaji kedua atau ketiga pada minggu-minggu yang akan datang. Jika anda perlukan bimbingan tambahan , dapatkan tuisyen.

Ke empat belas : Persiapan minda sebelum ulangkaji

Lelapkan mata untuk beberapa minit dan wawasankan hidup anda kelak. Apa yang anda hendak capai. Apakah corak hidup yang anda hajatkan. Apakah yang hendak anda berikan kepada ahli keluarga serta ibu bapa anda sebagai tanda kasih sayang dan terima kasih. Adakah anda berhajat hendak mengharumkan nama keluarga dan negara anda ? Apakah kejayaan peringkat remaja yang membanggakan diri anda dan keluarga anda? Bila anda membaca buku, kaitkan dengan hidup anda. Anda bukan sekadar mahu lulus cemerlang dalam peperiksaan , anda mahukan hidup yang baik dan berkualiti.
Ke lima belas : Elakkan gangguan emosi
Semua perkara yang merunsingkan dan mengganggu konsentrasi waktu belajar perlu diketepikan. Beritahu diri anda , “saya tidak relakan masa depan saya tergadai oleh okr yang remeh-temeh ini.” Sebaik pemikiran atau perasaan negatif timbul, tuliskan pada kertas . Layankan semua gangguan ini selepas peperiksaan. Anda boleh gunakan musik latar yang lembut untuk menjadikan suasana belajar lebih menyelerakan (jika sesuai).

Ke enam belas : Kurangkan kerja rumah tangga

Jika anda pada tahun peperiksaan , maklumkan hajat anda untuk berjaya dan minta adik-adik anda menolong anda dalam beberapa aspek kerja rumah tangga. Amalkan sikap tolong menolong dalam keluarga. Bila masanya mereka yang menduduki peperiksaan SPM, sama-sama menolong dirinya. Budaya berkongsi beban kerja rumah tangga seperti mencuci kasut, menyapu lantai dan lain-lain akan memberi lebih masa untuk anda belajar.
Ke tujuh belas : Rancangkan jadual ulangkaji setahun
Tetapkan ulangkaji anda sehingga bulan September. Sebulan sebelum peperiksaan , anda perlu siap ulangkaji. Pastikan setiap mukasurat dibaca, dan setiap soalan dijawab. Ini boleh dilakukan dengan membahagikan bilangan mukasurat buku dengan bilangan hari yang ada. Jika anda gagal mengulangkaji mukasurat berkenaan pada hari yang ditetapkanm pangkahkan dengan besar menggunakan pensil. Pastikan anda membaca mukasurat ini sebelum peperiksaan tiba. Tapi, sebelum anda membaca mukasurat yang terhutang, pastikan anda telah siap ulangkaji mukasurat yang ditetapkan untuk hari tersebut.
Ke lapan belas : Belajar menyesuikan diri dengan semua keadaan
Biar pun rumah anda bising, panas atau kurang selesa; ia tidak menjadi penghalang untuk anda mengulangkaji. Kadang-kadang , kita perlu belajar menyesuikan diri dengan kekurangan yang ada. Semakin mencabar keadaan anda , semakin besar ujian ketahanan diri anda. Beritahu diri anda , “biar apa yang berlaku, saya tetap dapat menjalankan tugas saya kerana saya seorang yang tahan lasak.”
Ke sembilan beas : Berhati-hati dengan kawan yang tidak sehaluan dengan anda
Jika anda mahu belajar tetapi rakan-rakan anda tidak suka belajar. Mereka cuba mempengaruhi anda dengan seribu satu jenis kegiatan yang hanya membuangkan masa anda. Berani berkata “tidak” dan menolak mereka dengan lembut. Jangan sekali-kali menjadi mangsa kepada mereka kononnya anda tidak mahu melukakan hati mereka. Jika anda mengikut rentak mereka, anda akan melukakan masa depan sendiri.
Ke dua puluh : Terus belajar biar pun tidak menampakkan kemajuan
Jangan mengukur prestasi anda kerana tidak menampakkan kemajuan yang nyata dalam keputusan peperiksaan sekolah. Setelah berbulan-bulan anda bertungkus-lumus, anda mungkin mahu kemajuan dalam keputusan sekolah. Sebenarnya, penilaian sekolah tidak menggambarkan anda pasti akan lulus atau gagal dalam peperiksaan akhir tahun. Teruskan usaha dan jangan berhenti.
Ke dua puluh satu : Terokai bakat dan minat anda
Sambil anda berjuang untuk peperiksaan SPM, peruntukkan masa juga untuk bidang yang anda hendak ceburi. Mungkin anda minat dengan bidang kedoktoran, baca majalah dan bahan rujukan am yang berkaitan dengan cita-cita anda tersebut. Gunakan bakat anda untuk berbakti kepada keluarga atau sekolah anda. Jika anda minat dalam bidang kejuruteraan, peruntukkan masa untuk belajar membaiki kereta atau anda juga boleh menolong kawan anda membaiki kereta mereka. Kegiatan sedemikian menjadikan makna pembelajaran lebih nyata. Anda tahu mengapa anda belajar kerana anda mempunyai hala tujuan yang nyata.
Kesimpulan
Belajar adalah suatu seni. Jika anda tahu menguasai seni tersebut , anda boleh berjaya biar pun diri anda mempunyai beberapa kekurangan. Semoga lembaran ini menguatkan ikhtizam anda untuk mencapai prestasi yang lebih cemerlang dalam pelajaran.
10 ALASAN KENAPA HARUS BELAJAR INGGERIS

1. Bahasa bisnes Internasional.
2. Bahasa perlumbaan Internasional seperti Olympiad.
3. Bahasa yang paling banyak digunakan di internet.
4. Bahasa utama yang paling tertulis dari semua bahasa.
5. Bahasa utama komunikasi nombor satu di Dunia.
6. Bahasa wisata nombor satu di Dunia.
7. Bahasa Inggeris dapat ditemukan di belahan Dunia manapun.
8. Bahasa utama organisasi Dunia seperti PBB, NATO, dan Asosiasi Perdagangan Bebas Eropa.
9. Bahasa ilmu pengetahuan dan teknologi nombor satu di Dunia.
10. Koran, majalah, berita TV dalam bahasa inggeris ada di seluruh Dunia.